Gondolatok a szöveges értékelésről

2004. szeptember 1. óta  1.-3. évfolyamokon, 4. évfolyamon pedig csak félévkor szövegesen kell  értékelni a tanulók iskolai teljesítményét-már változott ez is azóta.

Ezt az értékelési módszert az alternatív pedagógiából (Waldorf, Montessori) emelte át a közoktatás. Az érdemjegyekkel -korai beskatulyázás- megbélyegezhetők a tanulók, az 1-5-ig tartó osztályozás, nem tükrözi pontosan a gyermek teljesítményét.

A fejlesztésre járó gyerekeknek biztosít egy felmentést az osztályozás alól, viszont szöveges értékeléssel pontosan meg tudja mondani a félévi, évi fejlődését.

A gyerek a tudásért fog tanulni, nem a jó jegyért vív majd harcot.

Hátránya, ami az utóbbi hét évben ki is derült, hogy rengeteg adminisztrációs munkát ró a tanítókra, és gyakran nem értik a szülők a szöveges értékelést és kérik, hogy mondja el a pedagógus, hogy akkor ez hányast jelent.

Nyilván lehet ezen hosszan vitázni, biztos ahányan vagyunk annyiféleképpen látjuk a dolgokat. Te mit gondolsz?

A következő szöveges értékeléshez segítséget nyújtó mondatbankot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapjáról vettem, ezt  a listát a pedagógusnak ki kell egészítenie a saját megfigyeléseivel is, így fogja a tanuló teljesítményét mutatni. Szerintem érdemes lehet átolvasgatni, hogy  mire számíts félévkor-negyedévkor.

Mondatbank

Az első osztályosok félévi értékeléséhez

 

 

Magatartás és Szorgalom értékelése a pedagógiai program

szerint.

 

Magyar nyelv és irodalom

 

A tanuló beszéde:

Szóbeli kifejezőkészsége:

 

Írása:

 

Olvasása:

 

 

Matematika:

·

Számfogalma biztos.

·

Számfogalma

bizonytalan.

·

Biztonsággal felismeri

és lejegyzi a tanult számokat.

·

A számok

felismerésében és lejegyzésében még bizonytalan.

·

Jól tájékozódik a

számegyenesen.

·

A számegyenesen való

tájékozódása pontatlan.

·

Ismeri és alkalmazza a

tanult matematikai jeleket (<,>,=).

·

A tanult matematikai

jeleket még nem tudja biztonsággal alkalmazni.

·

Önállóan tud összeadni

és kivonni a 10-es számkörben.

·

Segítséggel tud

összeadni és kivonni a 10-es számkörben.

·

Képes csökkenő és

növekvő sor felállítására 0-10-ig.

·

A növekvő és csökkenő

sor felállításában még segítséget igényel.

 

Környezetismeret:

·

Ismeri a tanult napok,

hónapok és az évszakok neveit.

·

Még nem ismeri a

tanult napok, hónapok és évszakok neveit.

·

Meg tud nevezni néhány

ház körül és erdőben élő állatot, növényt.

·

Még nem tudja

megkülönböztetni a ház körül és az erdőben élő állatokat, növényeket.

·

Meg tudja nevezni a

szülei foglalkozását.

·

Nem tudja megnevezni a

szülei foglalkozását.

·

Ismeri a helyes

tisztálkodás szokásait.

·

Nem mindig ismeri fel

a helyes tisztálkodási módokat.

 

Ének-zene:

 

Rajz és vizuális kultúra:

Technika és Életvitel:

 

Testnevelés:

Tovább a blogra »