2004. szeptember 1. óta 1.-3. évfolyamokon, 4. évfolyamon pedig csak félévkor szövegesen kell értékelni a tanulók iskolai teljesítményét-már változott ez is azóta.
Ezt az értékelési módszert az alternatív pedagógiából (Waldorf, Montessori) emelte át a közoktatás. Az érdemjegyekkel -korai beskatulyázás- megbélyegezhetők a tanulók, az 1-5-ig tartó osztályozás, nem tükrözi pontosan a gyermek teljesítményét.
A fejlesztésre járó gyerekeknek biztosít egy felmentést az osztályozás alól, viszont szöveges értékeléssel pontosan meg tudja mondani a félévi, évi fejlődését.
A gyerek a tudásért fog tanulni, nem a jó jegyért vív majd harcot.
Hátránya, ami az utóbbi hét évben ki is derült, hogy rengeteg adminisztrációs munkát ró a tanítókra, és gyakran nem értik a szülők a szöveges értékelést és kérik, hogy mondja el a pedagógus, hogy akkor ez hányast jelent.
Nyilván lehet ezen hosszan vitázni, biztos ahányan vagyunk annyiféleképpen látjuk a dolgokat. Te mit gondolsz?
A következő szöveges értékeléshez segítséget nyújtó mondatbankot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapjáról vettem, ezt a listát a pedagógusnak ki kell egészítenie a saját megfigyeléseivel is, így fogja a tanuló teljesítményét mutatni. Szerintem érdemes lehet átolvasgatni, hogy mire számíts félévkor-negyedévkor.
Magatartás és Szorgalom értékelése a pedagógiai program
szerint.
A tanuló beszéde:
Szóbeli kifejezőkészsége:
Írása:
Olvasása:
Matematika:
·
Számfogalma biztos.
·
Számfogalma
bizonytalan.
·
Biztonsággal felismeri
és lejegyzi a tanult számokat.
·
A számok
felismerésében és lejegyzésében még bizonytalan.
·
Jól tájékozódik a
számegyenesen.
·
A számegyenesen való
tájékozódása pontatlan.
·
Ismeri és alkalmazza a
tanult matematikai jeleket (<,>,=).
·
A tanult matematikai
jeleket még nem tudja biztonsággal alkalmazni.
·
Önállóan tud összeadni
és kivonni a 10-es számkörben.
·
Segítséggel tud
összeadni és kivonni a 10-es számkörben.
·
Képes csökkenő és
növekvő sor felállítására 0-10-ig.
·
A növekvő és csökkenő
sor felállításában még segítséget igényel.
Környezetismeret:
·
Ismeri a tanult napok,
hónapok és az évszakok neveit.
·
Még nem ismeri a
tanult napok, hónapok és évszakok neveit.
·
Meg tud nevezni néhány
ház körül és erdőben élő állatot, növényt.
·
Még nem tudja
megkülönböztetni a ház körül és az erdőben élő állatokat, növényeket.
·
Meg tudja nevezni a
szülei foglalkozását.
·
Nem tudja megnevezni a
szülei foglalkozását.
·
Ismeri a helyes
tisztálkodás szokásait.
·
Nem mindig ismeri fel
a helyes tisztálkodási módokat.
Ének-zene:
Rajz és vizuális kultúra:
Technika és Életvitel:
Testnevelés: