SNI

Ha még az óvodában nem hallottál az SNI-ről, az iskolában nagyon nagy valószínűséggel fogsz hallani róla, ezért tartok most neked egy gyorstalpalót.

 Az SNI, vagyis sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása a normál iskolákba az 1960-70-es években merült fel először Magyarországon, addig ezeket a gyermekeket a kisegítő iskolákban oktatták. Erre még biztosan emlékszel. Célja, hogy a tanulásban korlátozott gyermekeket együtt neveljék a tanulási zavarban nem szenvedő gyerekekkel. A teljes integráció lényege, hogy az SNI-s gyermek a befogadó osztály teljes jogú tagja, tanulója legyen. Tanulmányi előmenetelét minden iskolában kötelezően alkalmazott fejlesztő pedagógus segíti.

A különleges bánásmódot igénylő gyermekek, akik gyógypedagógiai fejlesztést igényelnek: a tanulásban akadályozottak, értelmileg akadályozottak, beszédben akadályozottak, látássérültek, hallássérültek, mozgáskorlátozottak, viselkedés-és teljesítményzavarral küzdők és az autista gyermekek.

Munkám során tanítottam már hallássérült gyermeket, előre kellett ültetni, közvetlenül a tanári asztal elé, úgy kellett helyezkedni, hogy mindig lásson, ez segítette, hogy jobban megértsen, hisz szájról tökéletesen tudott olvasni. Helyesírás  és idegen nyelv osztályozása alól kapott felmentést, az előbbinél mindig eltévesztette, vagy teljesen elhagyta a toldalékokat a szavak végén, valószínű ezeket már nem hallotta. Olvasása nagyon halk és lassú volt. Mindezek mellett egy nagyon kedves, segítőkész kislányt ismertem meg személyében, akit osztálytársai barátként szerettek.

Tanulási zavarral küzdő tanulókhoz, tartoznak az úgynevezett diszes gyerekek: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, figyelemzavar..stb.

Ha nem tudod, hogy csemetéd diszlexiás, vagy diszlexiagyanús-e a következő 

 ingyenesen kitölthető diszlexia kérdőívből kiderítheted:

http://www.diszlexiateszt.hu/disztesztovi.htm

Magatartászavaros gyerekek lehetnek visszahúzódó és depresszív viselkedésűek, vagy éppen ellenségesek, ők is az SNI-s gyerekekhez tartoznak.

Ha hiszitek, ha nem a tehetséges gyerekek is sajátos nevelést igényelnek. Óvodáskorban, kisiskoláskorban a mozgásban, zenében, rajzban bukkanhatnak fel tehetségek, a matematikai tehetség is korán megmutatkozhat.

Szülőként is érdemes odafigyelned, ha valamiben tehetségesnek látod gyermekedet, és erről külön beszélgetni, az óvónővel, és szeptemberben, vagy az első fogadóórán a tanítótokkal is mindenképp.

A tehetségfejlesztésnek háromféle stratégiája lehetséges a gyorsítás, vagyis magasabb osztályokban tanul a gyermek, nem a korosztályával, tagozatos osztályba jár, vagy egyedi törődést kap, vagyis ismereteit az osztálytanító gazdagítja.

Kíváncsi vagyok tapasztalataitokra, vagy esetleg kérdéseitekre ebben a témában is.

Hátha akad köztetek egy fejlesztő pedagógus is netalántán.



Tovább a blogra »