1. osztály (leendő elsősök, ovisok, kisiskolások szüleinek figyelmébe ) Osztály vigyázz!!

Gondolatok a szöveges értékelésről

2004. szeptember 1. óta  1.-3. évfolyamokon, 4. évfolyamon pedig csak félévkor szövegesen kell  értékelni a tanulók iskolai teljesítményét-már változott ez is azóta.

Ezt az értékelési módszert az alternatív pedagógiából (Waldorf, Montessori) emelte át a közoktatás. Az érdemjegyekkel -korai beskatulyázás- megbélyegezhetők a tanulók, az 1-5-ig tartó osztályozás, nem tükrözi pontosan a gyermek teljesítményét.

A fejlesztésre járó gyerekeknek biztosít egy felmentést az osztályozás alól, viszont szöveges értékeléssel pontosan meg tudja mondani a félévi, évi fejlődését.

A gyerek a tudásért fog tanulni, nem a jó jegyért vív majd harcot.

Hátránya, ami az utóbbi hét évben ki is derült, hogy rengeteg adminisztrációs munkát ró a tanítókra, és gyakran nem értik a szülők a szöveges értékelést és kérik, hogy mondja el a pedagógus, hogy akkor ez hányast jelent.

Nyilván lehet ezen hosszan vitázni, biztos ahányan vagyunk annyiféleképpen látjuk a dolgokat. Te mit gondolsz?

A következő szöveges értékeléshez segítséget nyújtó mondatbankot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapjáról vettem, ezt  a listát a pedagógusnak ki kell egészítenie a saját megfigyeléseivel is, így fogja a tanuló teljesítményét mutatni. Szerintem érdemes lehet átolvasgatni, hogy  mire számíts félévkor-negyedévkor.

 

 

 

Mondatbank

 

 

Az első osztályosok félévi értékeléséhez

 

 

 

 

 

Magatartás és Szorgalom értékelése a pedagógiai program
szerint.

 

 

 

 

Magyar nyelv és irodalom

 

 

 

A tanuló beszéde:

 

  • Tiszta, érthető.
  • Néhány hang képzése még
    bizonytalan.
  • Sok hangképzési hibája van.
  • Beszéde korrekciót igényel.

 

Szóbeli kifejezőkészsége:

 

  • Szókincse gazdag, választékosan
    beszél.
  • Beszéde, szókincse korának
    megfelelő.
  • Szókincse szegényes.
  • Nehezen fejezi ki magát.
  • Könnyen megjegyzi és felidézi a
    verseket és a meséket.
  • Szívesen mond mesét és verset
    társainak.
  • Még nem szeret a társai előtt
    szerepelni.

 

 

 

Írása:

 

  • Vonalvezetése,
    írásmozgása biztos.
  • Vonalvezetése,
    írásmozgása még bizonytalan.
  • Ceruzafogása
    megfelelő.
  • Ceruzafogása
    bizonytalan.
  • Füzetvezetése tiszta,
    rendezett.
  • Füzetvezetése időnként
    rendezetlen.
  • Az irányokat nem
    téveszti, jól tájékozódik a síkban és a térben.
  • A síkban és a térben
    még nem tájékozódik magabiztosan.

 

 

 

Olvasása:

 

  • A
    tanult betűket biztonsággal felismeri.
  • Nem
    ismeri fel biztonsággal a tanult betűket.
  • A
    tanult betűket összeolvassa.
  • A
    tanult betűk összeolvasásában még bizonytalan.
  • Elolvassa
    a rövid szavakat, mondatokat és megérti azokat.
  • Elolvassa
    a rövidebb szövegeket, de azok megértése még bizonytalan.

 

 

 

 

 

Matematika:

 

·
Számfogalma biztos.

 

·
Számfogalma
bizonytalan.

 

·
Biztonsággal felismeri
és lejegyzi a tanult számokat.

 

·
A számok
felismerésében és lejegyzésében még bizonytalan.

 

·
Jól tájékozódik a
számegyenesen.

 

·
A számegyenesen való
tájékozódása pontatlan.

 

·
Ismeri és alkalmazza a
tanult matematikai jeleket (<,>,=).

 

·
A tanult matematikai
jeleket még nem tudja biztonsággal alkalmazni.

 

·
Önállóan tud összeadni
és kivonni a 10-es számkörben.

 

·
Segítséggel tud
összeadni és kivonni a 10-es számkörben.

 

·
Képes csökkenő és
növekvő sor felállítására 0-10-ig.

 

·
A növekvő és csökkenő
sor felállításában még segítséget igényel.

 

 

 

Környezetismeret:

 

·
Ismeri a tanult napok,
hónapok és az évszakok neveit.

 

·
Még nem ismeri a
tanult napok, hónapok és évszakok neveit.

 

·
Meg tud nevezni néhány
ház körül és erdőben élő állatot, növényt.

 

·
Még nem tudja
megkülönböztetni a ház körül és az erdőben élő állatokat, növényeket.

 

·
Meg tudja nevezni a
szülei foglalkozását.

 

·
Nem tudja megnevezni a
szülei foglalkozását.

 

·
Ismeri a helyes
tisztálkodás szokásait.

 

·
Nem mindig ismeri fel
a helyes tisztálkodási módokat.

 

 

 

Ének-zene:

 

  • A
    tanult dalokat el tudja énekelni a csoportban.
  • A
    tanult dalokat segítséggel sem szívesen énekeli el.
  • A
    hallás után, egyszerű ritmus visszaadására képes.
  • Bizonytalan
    a ritmusmotívum reprodukálásában.
  • Szívesen
    részt vesz a tanult gyermekjátékokban, a dalok eljátszásában.

 

 

 

Rajz és vizuális kultúra:

 

  • Munkái
    szépek és igényesek.
  • Ügyesen
    bánik az eszközökkel.
  • Saját
    ötleteit, elképzeléseit bátran megvalósítja.
  • Törekszik
    a rajzfelület esztétikus kitöltésére.
  • Ismeri
    a színek nevét és felismeri azokat.

 

Technika és Életvitel:

 

  • Munkái
    igényesek.
  • Ügyesen
    bánik az eszközökkel és az anyagokkal.

 

  • A
    tanult technikákat életkorának megfelelő szinten alkalmazza.
  • Ötletes,
    kreatív a munkadarabok elkészítésében.

 

 

 

Testnevelés:

 

  • Szeret
    mozogni.
  • Erőnléte
    és állóképessége a korának megfelelő.
  • A
    szabályok megtartására képes.
  • Különlegesen
    ügyes a tornában.
  • Különösen
    ügyes a labdajátékokban.
  • Különösen
    ügyes a sorversenyekben.

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!