1. osztály (leendő elsősök, ovisok, kisiskolások szüleinek figyelmébe ) Osztály vigyázz!!

iskolaotthon-napközi versus otthoni leckeírás

 Mi a különbség a napközi és az iskolaotthonos oktatás között? Jobbat teszel-e a gyermekeddel, ha haza hozod ebéd után és otthon készíti el a házi feladatát a te segítségeddel?

Azért írom ezt a bejegyzést, mert sok szülő nincs tisztában a fenti fogalmak közötti különbségekkel.

Iskolaotthonos oktatás: Dr. Zsolnai József nevéhez fűződik, aki NYIK (nyelvi, irodalmi, kommunikációs nevelés ) és az ÉKP értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógiai program kitalálója a tanyavilágból jött tanító, aki országos hírnévre tett szert kidolgozott módszerével.

NYIK program nagy hangsúlyt helyez a helyesejtésre, kommunikációra, önművelésre, illemszabályok megismerésére betartására. Segíti a tanulásban egyenetlenül fejlődő gyerekek felzárkózását, a tehetségek kibontakozását. A tanulók képességeiknek megfelelő csoportokban tanulnak, a differenciálás szerepet kap. A NYIK-es osztályokból jól kommunikáló-tudnak vitázni, véleményt nyilvánítani-  fejlett gondolkodású gyerekek szoktak kikerülni.

Az iskolaotthonos oktatás lényege, hogy a gyerekeknek egész nap délelőtt, délután  tanítási óráik vannak. Ha leckét kapnak, akkor azt az önálló tanulás  nevű óra alatt készíthetik el, ezt az időt beillesztik az órarendbe, ez lehet de. és du. is bármikor.

Én is Zsolnai módszerrel tanítottam 1. osztályban, ott úgy nézett ki ( ez természetesen iskolánként változó ), hogy a harmadik órában volt egy önálló tanulás rész, ilyenkor írták meg az első két órában feladott leckét. Délután volt még egy 3/4 óra, amikor a 4. 5. órai gyakorlatokat végezték el a gyerekek.

Az iskolaotthonos oktatásban tanítópárok dolgoznak, megosztva a tantárgyakat. Előnye, hogy a gyermek nem visz haza házi feladatot, mind a két tanító látja tanulási helyzetben, ez a tanuló mélyebb megismerése miatt lényeges.

Hátránya a rossz órarend lehet, ha a fő tantárgyak kerülnek délutánra, ilyenkor a gyerekek már általában nagyon fáradtak-ami nem is csoda egy évvel korábban, ebben az időpontban még a délutáni pihenésüket töltötték-, nehéz őket motiválni.

Napközibe a gyerekek tanítási órák után mennek, gyakran összevont csoportokba (több osztályból érkeznek a csoportba a gyerekek, hogy a létszám meglegyen ).

A napközi célja a házi feladat elkészítése, de már az első szülőin felkészítenek benneteket, hogy ez nem lehetséges, úgyhogy otthon is elő kell venni a tankönyveket. A napközis nevelő nem ismeri olyan jól a gyerekeket, hisz csak a kevésbé kötött délutáni foglalkozásokon találkozik velük.

Van állandó tanítói segítség, ha elakad a gyermek.

Ha jó a napközis tanító, jó a csoport, akkor erős közösséggé kovácsolódhatnak.

Délután levegőznek a gyerekek, van szabadfoglalkozás, játék és a másfél órás tanulás rész.

Vannak olyan szülők, akik megtehetik, mert pl. otthon vannak a kisebb testvérrel, hogy ebéd után hazaviszik gyermeküket. Előnye, hogy több időt tölt a családdal, otthoni környezetben a kisgyerek, több idő marad beszélgetésre, ami a napi feszültségek levezetésében fontos lehet. Ha nagyon fáradt, akár le is pihenhet.

Amikor a leckét írja, nem zavarják zajongó társak, egyedül van. Bármikor ott a segítő anyuka, aki a hibákat kijavítja.

Hátránya lehet, ha nem figyelünk már az elején oda a házi feladat elkészítésének ódázása. Még megnézek egy mesét a tv-ben, még gyorsan megeszek egy almát, szeretnék most lemenni a játszótérre, mert már mindenki lent van, majd este megcsinálom a leckét…stb..stb.

Kivédeni úgy lehet, ha te is pontos időbeosztást készítesz a gyermekednek.

pl.: 13.00-kor: hazaérkezés

     13-14-ig csendespihenő: lehet alvás, heverés, rajzolgatás

      14-15.30-ig leckeírás, gyakorlás, ellenőrzés

      15.30: uzsonna

       16.00: játszótér, futkározás, kikapcsolódás

Természetesen ezt a saját gyermekedhez mérten készítsd el, nem biztos, hogy szüksége lesz délutáni lustálkodásra, viszont minél előbb szeretné elkészíteni a leckét, akkor rajta!

Kíváncsi vagyok konkrétan rátok is, ki milyen osztályba fog járni, azt tudom, hogy Dumáék iskolaotthonosba, NYIK-esek lesztek, vagy milyen módszerrel tanultok majd?

ÍRJ!

Köszi.

Tortuga tanítónéni

    

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!