1. osztály (leendő elsősök, ovisok, kisiskolások szüleinek figyelmébe ) Osztály vigyázz!!

Iskola előkészítés-otthon?

 

“Az ötéves kortól kötelező óvodába járás ideje alatt az óvodai nevelési folyamat célja, feladata változatlanul az egész gyermeki személyiség harmonikus fejlődésének elősegítése.”– írja az Óvodai nevelés országos alapprogramja.

Az óvoda feladatai közé tartozik a pontos ceruzafogás kialakítása, mert a gyerekek az oviban sokat rajzolnak, így az óvónő még időben korrigálhatja a helytelen ceruzafogást, megelőzheti a rossz beidegződést, amin változtatni még lehet, de sokkal nehezebben. A tanító feladata, hogy azoknak a gyerekeknek is segítséget nyújtson, akik mégis így érkeznek az iskolába. Az nem igaz, hogy nincs erre idő, ezt ne fogadjátok el, kell, hogy a pedagógus erre időt szánjon, hisz egyik alapja az írásnak a pontos ceruzafogás elsajátítása. Pl. rossz fogással sokkal könnyebben fárad el a kis kezük, túlságosan erősen nyomják rá a ceruzát a papírra, nehezebben fogják beleírni a számokat a kis négyzetrácsba, betűket a vonal közé.

Hogyan segítsük őket?

Rajzolásnál mi is korrigálhatjuk őket, de finoman, ne erőszakosan, ne vegyük el a kedvüket a tevékenységtől semmiképpen. Javaslom a háromszög alakú ceruza vásárlását, ami arra készteti az ujjakat, hogy a háromszög három oldalán maradjanak. 

Feladatlapokat otthon megoldani egyáltalán nem szükséges szerintem. Minden 6-7 éves  gyermekben van egy egészséges iskolavárás, ezért az otthoni macerálással ne szegd kedvét! Sokkal fontosabb, ha szeretnéd felkészíteni gyermekedet, hogy sokat beszélgessetek, meséljetek, számlálgassatok. Hasonlítgassatok össze dolgokat, melyik nagyobb, melyik kisebb, melyik magasabb, alacsonyabb, melyik hosszabb, rövidebb..stb. Jobb, bal irányok!!

Van 2 palacsintád, adok még hozzá  3-at, hány palacsintád lesz?

Finommotorikát (íráshoz szükséges) úgy fejlesztheted leginkább játékosan ha rajzoltok, gyurmáztok, vágtok, téptek, hajtogattok. Nem kell még neki egyenes vonalat, ferde vonalat, hullámos vonalat rajzolnia, ez ráér az iskolában majd ősszel.

Főleg, hogy először még nem kell kicsiben írniuk, először a levegőbe írják, ilyenkor az egész kar mozog. Aztán csak alkarral, végül csuklóból írják a levegőbe. Majd a síkra vetítik és egy rajzlapra rajzolják, még akkor egész nagyban, és legvégül beleírják a kis négyzetrácsba, a folyamat miatt teljesen felesleges sorokat végig írogatni vele otthon, csak megunja az egészet, és ez egyáltalán nem célunk.

Már figyelhetsz arra is, hogy rajzolás közben egyenesen tartsa a hátát, ne feküdjön az asztalra, lábaival ne dobogjon az asztal alatt, és a pontos ceruzafogást is figyelgetheted. Mindezt óvatosan semmivel ne szegd kedvét!

Adhatsz neki kisebb feladatokat, ami a feladattudatát fejlesztheti, pl. szobája takarítása, íróasztala letörölgetése, játékai rendberakása, locsolás..stb.

Összefoglalva szerintem nincs egyáltalán szükség arra, hogy feladatlapokkal traktáld gyermekedet a nyári pihenés alatt, inkább számlálgassatok, meséljetek, kézműveskedjetek, beszélgessetek ( és építsetek jó sok homokvárat).

Írj, ha van véleményed, kérdésed, mindenre szívesen válaszolok.

Tortuga tanító néni

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

A Google és Facebook belépéssel automatikusan elfogadod felhasználási feltételeinket.

VAGY


| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!