Olvasás, írás óra
Matematikából heti 4 óra, magyar órából heti 8 óra a kötelező.
Korábbi bejegyzéseimben már utaltam rá, hogy mivel fognak foglalkozni a kis elsősök az első magyar órákon. Először is nagyon sokat fognak mesélni, beszélgetni.
A tanító ilyenkor felméri hozott képességeit gyermekednek, milyen a beszédértése, beszédbátorsága, megfelelő-e a szókincse, érthető-e a beszéde.
Beszélgetnek majd az első órákon az óvodáról, a nyári szünetről, a családról.
Erre otthon is már fel tudod készíteni, sok sok beszélgetéssel, örömötöket fogjátok benne lelni.
Tanító mesélni fog, gyerekeknek be kell fejezni a történetet. Itt meglódulhat a fantázia, ki mit talál ki, mi legyen a mese befejezése. Érdekes játék, szeretik a gyerekek ha tőlük függ mi lesz a meseszereplők sorsa. ( fejlesztés: körmesék lsd.: korábbi bejegyzés)
Képek alapján el kell mesélni a történetet, minden képhez egy-egy mondatot lehet mondani.
A képeket balról-jobbra „olvassuk”, ezzel is gyakoroltatjuk az írás és olvasás irányát. Ez olyan banálisnak, magától érthetődőnek tűnhet, nekünk felnőtteknek, de higgyétek el egy 6 évesnek ez még problémát okozhat. Főleg ha balkezes.
Én balkezes vagyok, nekem annak idején a számegyenes felrajzolása okozott gondot, bármennyire is hihetetlen, a negatív és pozitív számok helyét gyakran felcseréltem, pedig már nagyobb voltam.
Egy másik élményem, hogy tanultunk írni, a tanítónéni mindig leellenőrizte az irományainkat, és megfordította a füzetünket, és a lap másik oldalán nézte meg, hogy egyenesen írunk-e (?).
Szépen írtam, mégis mindig visszaküldött újra írni, mert jobbra dőltek a betűim, nyilván mert balkezes voltam, de ezt senki nem kérdezte.
Arra is érdemes figyelni balkezes gyermeknél, hogy húzza a kezét az írásán, gyakrabban maszatolódik el a munkája.
Szóval a bal-jobb irány megtanulása nélkülözhetetlen lesz. Pedagógusok erre mindenféle trükköt ki szoktak találni, táblán vagy a padon jelzik kis figurákkal, hogy melyik a baloldal.
Gyerekek bal kezére szalagot kötnek.
A másik fontos dolog, amit az előkészítő időszakban megtanulnak, az a pontos ceruzafogás.
Vannak olyan könyvesboltok, ahol lehet olyan eszközt vásárolni, ami megtanítja a gyermeket a helyes ceruzatartásra.
Az írásnál fontos még a helyes testtartás, nem fekszünk a padon, kihúzzuk magunkat, nem rakjuk írás közben az állunkat a füzetre..stb. Ha erre otthon is figyelsz, sokat teszel gyermekedért, mert a mai gyerekek rengeteget ülnek kényelmetlen iskolai székeken. Akaratlanul keresik a kényelmes pózt, ezért görbén, hanyagul, akár felhúzott térdekkel ülnek (tanítói tapasztalat). Megelőzheted a gerincferdülést, ha már most odafigyelsz erre! Vannak olyan iskolák, ahol ülőpárnát kérnek, hogy a tanulók kényelmesebben ülhessenek.
Ha leckét írtok otthon, mindig figyelmeztesd, hogy mosson kezet , mert így sokkal tisztább, esztétikusabb lesz a munkája. ( fontos!)
A ceruzák legyenek kihegyezve, szoktasd igényességre minél korábban! Szép munkát, csak jó eszközökkel lehet elérni.( fontos!)
Kislányoknak érdemes összekötni a hajukat iskola előtt, hogy ne zavarja őket az írás gyakorlása közben.
Sok gyerekről ebben az időszakban derül ki, hogy nem jó a látása, ha sokat dörzsöli a szemét, könnyezik neki, panaszkodik, hogy nem látja a táblát, valószínű, hogy valami nem stimmel, minél korábban szemészhez kell vinni.
www.palotas-logosuli.sulinet.hu/logopedia/grafomotoros.pps
Várom továbbra is hozzászólásaitokat!
Köszönöm.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: